Popagandapepp och Serenades konsertsommar

Man mår ganska bra nu. Arbetsveckan är över, ölen och vinet står på kylning och ikväll är det Popaganda med Serenades. För en timme sen kom solen fram och jag tror det blir en fin kväll, på alla sätt. 
Popaganda är en trevlig festival och ett lämpligt sommaravsked inför en lång och mörk höst. Förra året var det första gången jag hade chansen att vara på plats och jag fick se bra band som Belle & Sebastian, Olenius Shout out Louds, Neon Indian med flera med flera. 
Tyvärr infann sig några minus den gången. Som att jag var och drack vin på en kolonilott bakom festivalområdet när Krunegård gästade Familjens spelning. Eller att jag blev stucken av två (!) getingar kort före Belle & Sebastian. Jag kände mig som en av kvinnorna i "Hollywood Gigolo" med min svullna och lila hand, när folk skrek "freak" och "That's a huge hand!" efter mig. Typ så var det. Men jag har kommit över det nu och peppen inför ikväll är stor. Klockan 20:30 står Serenades på scenen (den lilla) och det kommer att bli så bra.

***
Spelningen på Popaganda blir Serenades femte i ordningen. Efter kanonspelningen på Södra Teatern i maj fortsatte man till endagsfestivalen Where the Action Is i Slottskogen, Gbg. Oddsen för en ny succé var inte de bästa. Att byta ut intima Södra Teatern med inbitna Krunegård/Olenius-fans till ett stort grönt fält med blandad publik är inte det lättaste. Lägg där till en speltid på klockan 14 en tisdag så hade Serenades sammanfattningsvis en del emot sig. Men enligt uppgift levererade man. En vän som aldrig tidigare hört Serenades berättade för mig att bandet var festivalens stora behållning tillsammans med Coldplay. Det räcker för mig.
Överlag har Serenades fått fina konsertrecensioner med ett undantag. Göteborgspostens livebloggare och reporter (att kalla honom recensent känns magstarkt) avfärdade Serenades på WTAI med motiveringen att "deras låtar handlar om havet och delfiner". Ungefär som att sammanfatta Dylans Like a Rolling Stone med att låten "handlar om en rullande sten". Ganska tveksamt, men även den bäste kan få solsting.
Serenades fortsatte efter Gbg till utsålt till Peace And Love och festivalens premiärdag. Jag jobbade och längtade till Borlänge av flera skäl, men kunde efteråt läsa fina recensioner om Serenades spelning. Som denna:
http://st.nu/noje/festival/1.3659596-overraskande-fina-serenader
I söndags spelade man på Malmöfestivalen och ikväll väntar alltså sommarens sista spelning. Hoppas vi ses där.

***
Återkommer med Popaganda-summering på söndag, när bakfyllan och ångesten lämnat kropp och själ.
Take care!
/J
Kommentarer
Skrivet av: Lisa

Inga fortsatta spelningar i höst/vinter??

2011-08-26 / 20:15:54
Skrivet av: Jens

Hej Lisa! Jo, det talas om en mindre höst-turné i Sverige och eventuellt även spelningar i utlandet. Ingenting är spikat men antar att det dyker upp datum inom kort:)

2011-08-27 / 03:53:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback