Vad som hänt och vad som kommer att hända

Efter en med krune-mått tyst höst och vinter kom Serenades som en skön vårbris i april. Vintern 2010 var jag på flykt undan kylan i Sydamerika, men i år fick jag känna på en vinter som aldrig tycktes ta slut. Det var en på många sätt en underbar vinter (tack T), men vårvärmen hade aldrig varit så välkommen som då. Och lika välkommet var givetvis ett nytt Krunegård-projekt.
Det första smakprovet från Serenades blev Birds. Birds är ingen avancerad sak, men oavsett vilka musikpreferenser man har så är Birds väldigt svårmotstådd. Den är rakt på och lyckades med konststycket att kännas gammeldags och fräsch på samma gång. Bara en sån sak som stämsång...Birds gav ett soundtrack till den vårkänsla man hade inom sig och det fanns inga tvivel om att det skulle bli en hit. Bara veckan senare kom den ursnygga ep:n (given på väggen) med nya serenader som Walking Home och Criminal Heaven.
Samma dag som beskedet om Krunes nya band offentliggjordes bokade jag biljetter till spelningen på Södra Teatern. Mysiga och vackra Södra Teatern, där jag hösten 2009 såg Markus och Adam Olenius tillsammans för första gången. Adam gästade på någon låt från Prinsen av Peking och var som vanligt en klippa. Redan då hade de påbörjat något slags samarbete inför framtiden och en mer passande samarbetspartner tror jag inte att Markus kunnat hitta i Sverige i alla fall.
Serenades spelning på Södra Teatern i maj blev vad jag hoppats på och mer därtill. Jag och min vän hade fin platser och ridån gick upp möttes vi av en maffig Walking Home från det tio man starka bandet. En bra början och det blev bara bättre. De nya låtarna från kommande plattan kändes ruskigt starka och jag tror de flesta i salen var ense - hösten tillhör Serenades.
Efteråt festade jag och min vän med advokater från Belgien på Södra Teatern/Mosebacke och när jag kom hem långt senare än jag vad jag tänkt mig hade jag redan nya Serenades-låtar på huvet. Dagen efter var de borta igen men imorgon kommer en skön påminnelse. Criminal Heaven blir - om livelåtarna gör sig lika bra på platta- kriminellt bra.
***
En nyhetsblogg om Markus Krunegård men inte en enda nyhet. Nåja, det som händer just nu är följande: Criminal Heaven släpps i landets skivbutiker (de få som finns kvar) imorgon, den 24 augusti. Serenades spelar och signerar plattan på Bengans i Göteborg klockan 17.30, Pet Sounds i Sthlm 17.30. På fredag spelar man med full sättning på Popaganda vid Eriksdalsbadet vid Skanstull, Sthlm.
Imorgon kommer jag summera lite mer av Serenades sommar och börja peppen inför Popaganda. Hoppas ni vill läsa mer.
Tills dess: Serenades i Nyhetsmorgon TV4, med en lagom engagerad Markus (hehe): http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=intervju_med_serenades&videoid=1924696
Och så vackra Earthquake: http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=serenades_-_earthquake&videoid=1924756
/J
En liten resumé om Serenades (del 1)...
Efter en med krune-mått tyst höst och vinter kom Serenades som en skön vårbris i april. Vintern 2010 var jag på flykt undan kylan i Sydamerika, men i år fick jag känna på en vinter som aldrig tycktes ta slut. Det var en på många sätt en underbar vinter (tack T), men vårvärmen hade aldrig varit så välkommen som då. Och lika välkommet var givetvis ett nytt Krunegård-projekt.
Det första smakprovet från Serenades blev Birds. Birds är ingen avancerad sak, men oavsett vilka musikpreferenser man har så är Birds väldigt svårmotstådd. Den är rakt på och lyckades med konststycket att kännas gammeldags och fräsch på samma gång. Bara en sån sak som stämsång...Birds gav ett soundtrack till den vårkänsla man hade inom sig och det fanns inga tvivel om att det skulle bli en hit. Bara veckan senare kom den ursnygga ep:n (given på väggen) med nya serenader som Walking Home och Criminal Heaven.

Samma dag som beskedet om Krunes nya band offentliggjordes bokade jag biljetter till spelningen på Södra Teatern. Mysiga och vackra Södra Teatern, där jag hösten 2009 såg Markus och Adam Olenius tillsammans för första gången. Adam gästade på någon låt från Prinsen av Peking och var som vanligt en klippa. Redan då hade de påbörjat något slags samarbete inför framtiden och en mer passande samarbetspartner tror jag inte att Markus kunnat hitta i Sverige i alla fall.
Serenades spelning på Södra Teatern i maj blev vad jag hoppats på och mer därtill. Jag och min vän hade fin platser och ridån gick upp möttes vi av en maffig Walking Home från det tio man starka bandet. En bra början och det blev bara bättre. De nya låtarna från kommande plattan kändes ruskigt starka och jag tror de flesta i salen var ense - hösten tillhör Serenades.
Efteråt festade jag och min vän med advokater från Belgien på Södra Teatern/Mosebacke och när jag kom hem långt senare än jag vad jag tänkt mig hade jag redan nya Serenades-låtar på huvet. Dagen efter var de borta igen men imorgon kommer en skön påminnelse. Criminal Heaven blir - om livelåtarna gör sig lika bra på platta- kriminellt bra.
En dag kvar! En dag kvar!
***
En nyhetsblogg om Markus Krunegård men inte en enda nyhet. Nåja, det som händer just nu är följande: Criminal Heaven släpps i landets skivbutiker (de få som finns kvar) imorgon, den 24 augusti. Serenades spelar och signerar plattan på Bengans i Göteborg klockan 17.30 onsdag, Pet Sounds i Sthlm 17.30 torsdag. På fredag spelar man med full sättning på Popaganda på Eriksdalsbadet vid Skanstull, Sthlm.
***
Jag har inte börjat marknadsföra bloggen än, men om någon ändå hittat hit och vill bidra med bilder/intryck från konserten på Malmöfestivalen så skicka gärna in på [email protected]. Tack på förhand!
***
Imorgon kommer jag summera lite mer av Serenades sommar och börja peppen inför Popaganda. Hoppas ni vill läsa mer.
Tills dess: Serenades i Nyhetsmorgon TV4, med en lagom engagerad Markus: http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=intervju_med_serenades&videoid=1924696
Och så vackra Earthquake: http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=serenades_-_earthquake&videoid=1924756
/J
Kommentarer
Skrivet av: Elsa b

Sjukt bra blogg från ett riktigt markus fan!!

2011-08-23 / 20:20:15
URL: http://elsacharlotta.blogg.se/
Skrivet av: Jens

Hej, tack vad snällt!:)

2011-08-23 / 21:26:42
Skrivet av: Jag!

Skulle inte Mackan bli pappa? Vet du ngt om hur det går? :)

2011-08-25 / 00:55:57
Skrivet av: Jens

Hehe,jag kan inte detaljerna men nyheten om att han skulle bli pappa kom i maj typ. Så de har nog några månader kvar innan Lill-Krune:)

2011-08-25 / 09:29:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback