Blue christmas

Febern har inte lagt sig och jag går numera på antibiotika. Jag är kraftlös och borta i huvet och efter det här inlägget ska jag vila igen. Så jag hoppas att ni har förståelse för att bloggen kan bli lite tam i veckan. När jag väl blir frisk igen får jag komma tillbaka med full kraft på bloggen.

Det blev ingen konsert för mig i fredags vilket var enormt surt, istället låg jag hemma och skakade i feberfrossa. Tur att bloggens läsare är lite fräschare. En av dem, Carl, var på plats på Debaser och gav det här läsvärda omdömet: 

En skön stämning i luften, en förväntansfull känsla innan. Sen ser man en hattsiluett bakom dom röda gardinerna, tre, två, ett, PANG. Walking Home. Slåss alltid lite av hur utmärkt den passar som intro. Sen var det raka spåret, stabilt från start till mål. Dom bjöd inte på något extra (med tanke på att det var turnéavslut i Sverige) förutom några, som vanligt, roliga mellansnack från Markus.

Lite halvkul när dom kom bort sig en gång. Och sen under Oceans när Adam tar Markus hand och sliter honom lite från sida till sida. Personligen tycker jag att det hade varit fint med ett encore, spelningen var över så snabbt. Blir förstås svårt att göra det så mycket bättre. En skiva, inte allt för mycket material. Men ändå riktigt bra!

***
Läsaren Mattias träffade Markus efter spelningen i Uppsala:
Hängde lite med Markus och pratade om Laakso och Serenades. Han sa att han ville släppa en till skiva med Laakso och att det fanns låtar! Men att det var svårt att passa för alla för de andra jobbar. Utom Lars som var där(!) och annars spelar med Lykke Li.

Låter ju väldigt lovande. Markus solo hela 2012 och sedan Laakso album/turné 2013? Rätt oslagbart om det skulle bli så.

***
Intervju med Adam (Tack Simon) : http://www.k103.se/program/pop/2011/12/pop-samtal-och-superhj-ltik-med-adam-olenius-i-serenades

***
Som ni kanske sett, Markus brev på fb. 

Nu är tärningen på bordet, byxorna nere o jag har lagt sista handen vid ljuden på skivan.

Nån sa att det är en kulturgärning att göra ett album i dagens värld, jag har svårt att se det som nåt annat än att jag gillar romaner mer än korta noveller o nu är innehållet klart men dom hårda pärmarna ska dekoreras.

Sofie sa; öken, röd sand, en kaktus, en ensam orm, nån som visslar i fjärran, jag tyckte;  ja.

Men, det lär ju hamna nån helt annanstans

2 saker jag lärt mig av Lars idag;

det är skillnad på pretentioner o pretentiös

det görs skillnad på graffiti o all reklam i tunnelbanan

o faktiskt, jag tycker skivan låter som graffiti med pretentioner.

Nu ska jag klippa mig som han i beverly hillsD

Mvh MK


***
Ikväll lirar Serenades i LA. Hoppas hitta recensioner eller liknande info i dagarna.
***
Ha det fint allihopa.
/J

Kommentarer
Skrivet av: Carl

Två bra inspelningar av Oceans och All The Words. Dock har personen blandat ihop titlarna med klippen.



http://www.youtube.com/user/bgrrrlie



2011-12-13 / 22:07:43
Skrivet av: Mattias Stålnacke

Hej igen! Anledningen till att jag fick träffa Markus var för att en kompis fixade in mig på V-dala för att arbeta för Velvet, deras livebandsklubb. Det var inte speciellt krävande och jag hade full tillgång till hela byggnaden. Det gjorde att jag visste när de stod bakom scenen så jag kunde springa och ställa mig längst fram. Det roliga är att jag inte ens är med i den nationen. Jag var också på Debaser och fick stå framför precis framför Markus. Det vare awesome! Nu peppar jag för P3 Guld och Södra Teatern! Ses?

2011-12-15 / 16:16:33
Skrivet av: Carl

Grymt! Riktigt bra värde på informationen också. Laakos-planerna som han delade med sig av är ändå lovande. Markus vill, hoppas bara resten av bandet kan finna tid för att träffas och skapa lite magi.



Södra Teatern är förstås givet. Kan bli en spektakulär kväll av sagolika mått.

2011-12-15 / 23:00:32
Skrivet av: Jens

Okej, gäller att ha lite flyt om man ska komma in backstage :) Jag har biljetter till spelningen på SödraTeatern/Kägelbanan men tveksamt om jag kommer till P3Guld. Ska definitivt lyssna live iaf.



Ja, Laakso-comeback hade inte varit fel. Lite udda att de är de andra i bandet som inte kan/vill, annars brukar det vara alltid vara frontfiguren som har fullt upp och så.



Tack för länktipsen Carl, ska lägga upp all the words, den var nice.

2011-12-16 / 14:56:13
URL: http://dagenskrune.blogg.se/
Skrivet av: Elli

Blev till slut konsert i både Stockholm och Malmö för min del, passade bra ihop med familjetripp och grejer. Himla bra är de. Snapshot från ett litet klipp, oceans såklart https://twitter.com/peterssonelli/status/147803536128868352

2011-12-16 / 23:48:13
Skrivet av: Carl

Bra capture Elli!



Är inte säker på om jag orienterar mig riktigt korrekt, men du bör ha stått väldigt nära mig. Jag stod ganska lite till vänster om tre killarna som hade fullt upp med att stå med ryggen vända mot scen och prata/hångla.



Hoppas dom LIVESÄNDER P3-guld i år på TV, troligtvis inte dock.

2011-12-19 / 00:48:12
Skrivet av: Elli

Jaså, ja de stod nästan precis framför mig/lite snett till vänster så det är nog helt rätt isåfall!

2011-12-20 / 15:33:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback