"Hej snälla kan ni ändra exakt allting"

Jag var i Hamburg i helgen och det är verkligen en fin stad. Mycket träd, alléer och vatten och hösten hade inte kommit lika långt där som här. Jag hade gärna stannat några dagar eller år längre, helst hos den där ursöta tyskan med tandställningen som jag aldrig lärde känna, men annars i stadsdelen St Pauli. St Pauli andas arbetarklass och jag älskar det. På dagarna är det härligt lummigt med en soft stämning, och på kvällarna förvandlas St Pauli till ett av norra Europas bästa festkvarter. Men det är synd att det ska finnas så många prostituerade där, det är synd att vi inte kommit längre än så.

Nu blir det nog inte fler utlandsresor för egen del i år. Sverige är inget vidare i november och jag hade gärna hållit mig borta. Men det finns inga pengar och det finns inte så mycket hopp heller. Vi får försöka göra det bästa av det.

***
Det verkar vara få som hört den, men den är verkligen värd att lyssna på. Jag syftar på Aeneas&Ivans Mix av Sörmlandsleden som finns på Markus Myspace. Versionen har ett skönt sound med Lindsey Buckingham-inspirerad gitarr (tänk The Chain) och är hela åtta minuter lång:
http://www.myspace.com/markuskrunegrd/music/songs/s-rmlandsleden-aeneas-ivan-mix-mp3-79739164

***
Dante Kinnunnen, som ligger bakom sköna covern "Next to You", kommer supporta Serenades på spelningen i Malmö den 2 december. Lär bli en fin uppvärmning inför Markus och Adams entré.

***
Jag nämnde Hamburg Night med Laakso senast och av en slump ramlade jag över en gammal intervju i Expressen där Markus nämnde bakgrunden till låten:
- ...Om det är en publik på tolv pers då blir det inte handen i luften. Jag minns en Laakso-spelning i Hamburg. Det var första gången vi hade folk på gästlistan. Vi var helt säkra på att "nu lossnar det för oss". Men vi hade fler på listan än som faktiskt kom på spelningen. Det var en hemsk kväll. Men det blev en bra låt på andra skivan. Hamburg night.

***
En Laakso-comeback hade inte suttit fel.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback