Daydreaming

Daydreaming
Det är verkligen fint ute idag. Stockholm är vackert och särskilt en dag som denna, när solen skiner på Mälaren och när träden fortfarande är någorlunda gröna. Med lite god vilja kan man nästan tro att det fortfarande är sommar. Den känslan raseras snabbt om man öppnar ett fönster eller går ut, så därför stannar jag inne idag. Stannar inne i min bubbla och lyssnar på Birds hela dagen lång.
Men inte för att vara sån. Jag är en vår och sommarmänniska ut i fingerspetsarna men hösten är fin på sitt sätt. Som känslan när höstrusket slår utanför ens fönster, och man sitter inomhus i värmen med tända ljus med en god vän och med en god flaska vin.
Och framförallt är luften friskare, och man ser klarare på saker och ting. En solig dag med ren luft i lungorna förstår du att du klarar dig bättre utan henne. Att du saknar närheten mer än du saknar henne. Att du är starkare utan henne, att dina vänner betyder långt mycket mer. Du förstår också att det finns andra, andra som är bättre och som förtjänar dig.
Det är som Krunegård avslutar "Ibland gör man rätt, ibland gör man fel" (som läsaren Alina påpekade):  Inte nu kanske sen kommer jag också tycka att allt dåligt för med sig nåt gott. Den här hösten började kanske miserabelt men i förlängningen kommer allt att bli bättre. Just idag känner jag mig på topp men de där långa nätterna kommer inte ta slut i första taget. Det där svarta hålet i magen är inte borta, inte på långa vägar, men just idag är det tillbakatryckt. Just idag tror jag på en riktigt bra höst.
***
Började dagen med att sängläsa Nöjesguiden och förutom tidigare nämnda intervjun med Serenades, kunde jag också läsa en positiv Criminal Heaven-recension av duktiga Holly Astera. "Som jag suktat efter svensk balladpop, och så blev det en superduo som släckte min törst. Och vilket par de är! Pampiga och orädda. Markus Krunegård och Adam Olenius kompletterar varandra perfekt. Från olika platser möts de på mitten och bombarderar med känslor som ingen någonsin vågat sätta fingret på. Tillsammans gör de ångest till spektakulär pop. Hurra! Sveriges popscen är äntligen komplett".
***
En liten nyhet. Markus följer upp succén som låtskrivare på Maggios Satan i Gatan, med en medverkan på Lena PH:s kommande album som släpps 30:e november. Pressmeddelandet:
Lena Philipsson har under sin 25 år långa karriär vuxit till en av Sveriges största artister, en posititon hon nått genom att ständigt pröva nya vägar. Inför detta album har Philipsson tagit steget över till Stranded Rekords/Universal Music och tar sitt  artistskap vidare genom att bjuda in nya, lätt oväntade, samarbetspartners.
Nya singeln ”Nästa Säsong” är skriven av Björn Olsson som tidigare skrivit med artister som Håkan Hellström och Soundtrack of our lives. Som producent återfinns Mattias Glavå  som producerat bland annat Anna Järvinen och Broder Daniel. Bland de övriga som bidragit till nya albumet märks namn från vår absoluta artistelit som Veronica Maggio, Christian och Vanessa Falk, Kleerup, Kaah, Dungen, Mauro Scocco och Markus Krunegård.
Det borde kunna bli bra. Jag har alltid gillat Lena PH, hon har en skön självdistans och mycket mer utstrålning än hennes yngre kvinnliga kollegor kommer i närheten av. Att Lena PH gillar Markus vet vi sedan tidigare, minns hennes tolkning av Hela Livet är ett Disco till P3 Guld-galan: http://www.youtube.com/watch?v=PPDnkfJq-_I (I ärlighetens namn en ganska svag cover, men okej, du är förlåten Lena).
***
Jag antar att vi hörs framåt i veckoslutet, men annars måste jag än en gång påminna om "Moraeus med flera" som sänds på söndag i svt1 klockan 20. Serenades kommer då medverka i programmet, tillsammans med Veronica Maggio och Bjö...Benny Andersson.
Ha det fint!
Det är verkligen fint ute idag. Stockholm är vackert och särskilt en dag som denna, när solen skiner på Mälaren och när träden fortfarande är någorlunda gröna. Med lite god vilja kan man nästan tro att det fortfarande är sommar. Den känslan raseras snabbt om man öppnar ett fönster eller går ut, så därför stannar jag inomhus idag. Stannar inne i min bubbla och lyssnar på Birds hela dagen lång, och drömmer om bättre tider.

Men inte för att vara sån. Jag är en vår och sommarmänniska ut i fingerspetsarna -  men hösten är fin på sitt sätt. Som känslan när höstrusket slår utanför ens fönster, och man sitter inomhus i värmen i gott sällskap med tända ljus och vin. Det är ganska svårslaget.
Framförallt är luften friskare på hösten än under sommaren. Man ser klarare på saker och ting. En solig dag med ren luft i lungorna förstår du att du klarar dig bättre utan henne. Att du saknar närheten mer än du saknar henne. Att du är starkare utan henne, att dina vänner betyder långt mycket mer. Du förstår också att det finns andra, andra som är bättre och som förtjänar dig.

Det är som Krunegård avslutar Ibland gör man rätt, ibland gör man fel (som läsaren Alina påpekade): "Inte nu kanske sen kommer jag också tycka att allt dåligt för med sig nåt gott."
Den här hösten började kanske miserabelt men i förlängningen kommer det kanske leda till något bättre. Just idag känner jag mig på topp men de där långa nätterna kommer inte ta slut i första taget. Det där svarta hålet i magen är inte borta, inte på långa vägar, men just idag är det tillbakatryckt. Just idag tror jag på en riktigt bra höst.

***
Började dagen med att sängläsa Nöjesguiden och förutom tidigare nämnda intervjun med Serenades, kunde jag också läsa en positiv Criminal Heaven-recension av duktiga Holly Astera: "Som jag suktat efter svensk balladpop, och så blev det en superduo som släckte min törst. Och vilket par de är! Pampiga och orädda. Markus Krunegård och Adam Olenius kompletterar varandra perfekt. Från olika platser möts de på mitten och bombarderar med känslor som ingen någonsin vågat sätta fingret på. Tillsammans gör de ångest till spektakulär pop. Hurra! Sveriges popscen är äntligen komplett".

***
En liten nyhet. Markus följer upp succén som låtskrivare på Maggios Satan i Gatan, med en medverkan på Lena PH:s kommande album som släpps 30:e november. Pressmeddelandet:
Lena Philipsson har under sin 25 år långa karriär vuxit till en av Sveriges största artister, en posititon hon nått genom att ständigt pröva nya vägar. Inför detta album har Philipsson tagit steget över till Stranded Rekords/Universal Music och tar sitt  artistskap vidare genom att bjuda in nya, lätt oväntade, samarbetspartners.
Nya singeln ”Nästa Säsong” är skriven av Björn Olsson som tidigare skrivit med artister som Håkan Hellström och Soundtrack of our lives. Som producent återfinns Mattias Glavå  som producerat bland annat Anna Järvinen och Broder Daniel. Bland de övriga som bidragit till nya albumet märks namn från vår absoluta artistelit som Veronica Maggio, Christian och Vanessa Falk, Kleerup, Kaah, Dungen, Mauro Scocco och Markus Krunegård.

Det borde kunna bli bra. Jag har alltid gillat Lena PH, hon har en skön självdistans och mycket mer utstrålning än hennes yngre kvinnliga kollegor kommer i närheten av. Att Lena PH gillar Markus vet vi sedan tidigare, minns hennes tolkning av Hela Livet är ett Disco till P3 Guld-galan: http://www.youtube.com/watch?v=PPDnkfJq-_I (I ärlighetens namn en ganska svag cover, men okej, du är förlåten Lena).

***
Jag antar att vi hörs senare i veckan, men annars måste jag än en gång påminna om "Moraeus med flera" som sänds på söndag i svt1 klockan 20. Serenades kommer att medverka i programmet, tillsammans med Veronica Maggio och Bjö...Benny Andersson. 

***
"It's the feeling you get while looking at backs
turned on you, never coming back
The feeling that says "fuck them, go walk alone".


***
Utsikt, 15 september.
Ha det fint!
/J
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback