Decembervärme

Det känns passande att Serenades kör sin kommande turné i december. När det är som mörkast ute kommer Adam och Markus som två poplucior och sprider ljus och värme. Med sig i ryggen har man "Come Home", som säkerligen släpps som singel lagom till julruschen (som börjar nångång i början på november? Oktober?). Det är december och människor är lite varmare, lite snällare annars. Det blir fint.
Väntan dit är dock lång. Och lite synd är det förstås, att det bara blir fyra spelningar och ingen i Norrland. Men förmodligen har det att göra med Serenades stora kompband, med stråk- och blåssektionen. Det är både generöst och ambitiöst att ha med sig så många musiker på scenen, men det är nog ett projekt att få ihop schemat för så många människor. Till utlandsturnén nästa år lär Serenades ställa upp med ett mindre manskap, så man får passa på att njuta medan de kör storband.
Själv ska jag se Serenades på Babel i Malmö och på Debaser Medis i Sthlm. Jag har inte varit på Babel förut, men det var nära för två år sedan. Gamle Billy Paul gästade en kväll och jag ville gärna se honom, men en lång kö avskräckte mina vänner och vi hamnade på KB istället. Bättre lycka denna gång förhoppningsvis, inga köer kommer stoppa mig i alla fall.
***
Läsaren Josephine tipsade om att Serenades intervjuas i senaste numret av Café, tack för det.
***
Det känns passande att Serenades kör sin kommande turné i december. När det är som mörkast ute kommer Adam och Markus som två poplucior och sprider ljus och värme till alla förtappade själar. Med sig i ryggen har man "Come Home", som säkerligen släpps som singel lagom till julruschen (som börjar nångång i början på november? Oktober?). Det är december och människor är lite varmare, lite snällare än annars. Det kommer att bli fint.

Väntan dit är dock rätt lång. Och lite synd är det förstås, att det bara blir fyra spelningar och ingen i Norrland. Men förmodligen har det att göra med Serenades stora kompband, med stråk- och blåssektionen. Det är både generöst och ambitiöst att ha med sig så många musiker på scenen, men det är nog ett projekt i sig att få ihop schemat för så många människor. Till utlandsturnén nästa år lär Serenades ställa upp med ett mindre manskap, så man får passa på att njuta medan de kör storband.

Själv ska jag se Serenades på Babel i Malmö och på Debaser Medis i Sthlm. Jag har inte varit på Babel förut, men det var nära för två år sedan. Gamle Billy Paul gästade en kväll och jag ville gärna se honom, men en lång kö avskräckte mina vänner och vi hamnade på KB istället. Bättre lycka denna gång förhoppningsvis, inga köer kommer stoppa mig i alla fall.
***
Läsaren Josephine tipsade om att Serenades intervjuas i senaste numret av Café. Jag har inte hunnit läsa den än men Café brukar ha vassa artiklar. Tack för tipset.
***
Markus om stämsången, i DN: http://www.dn.se/kultur-noje/musik/stamsangen-ger-banden-en-ny-dimension
***
Jag hade tänkt skriva lite längre men tåget söderut väntar på mig. Vi hörs senare i veckan!
/J
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback