I deserve getting wasted, after all, it's friday night tonight

Det dröjer ett tag till men snart är den här, den riktiga höst- och vinterkylan. Snart kommer de där festkvällarna med frysande på väg till klubben, med frysande i kön utanför, med rökning med isbitar till fingrar, med frysande i kön till nattkäket och med frysande på väg hem. Och framförallt den där känslan dagen efter att aldrig vilja gå utanför dörren igen.
Snart så, ge det en månad till. Men idag är det ganska milt och solen lyser, ikväll är det fest och vi kör all-in. Om några timmar tar jag tåget ner till Malmö och förutsättningarna är goda. Förfest ordnad, vin inhandlat, gott sällskap utlovat. Och bara en sån sak som att stället vi ska till heter Happy Bar. Det borde ju bli ganska happy.

Men allt festande kräver sitt peppande och så kommer vi in på förfest-musiken. Det gäller ju att komma i rätt stämning och bortsett från rätt sällskap och rätt mängder alkohol så är musiken viktigast på förfesten. Låtar som gör att man kommer i rätt stämning och som gör att blir taggad inför utgången. Under gymnasietiden var det ofta låtar som " "Born to Run" och "När vi gräver guld i USA" som spelades minuterna innan utgång.
Nuförtiden är det andra låtar som gäller och Markus har en given plats på festspellistan. Ens favoritlåtar varierar ju alltid men om jag skulle välja tre "bästa pepp-låtar med Krunegård" idag så blir det följande:

Nr 3 - Den som dör får se:
Börjar kanske mer som en bakislåt med tanke på de första textraderna men snart är Markus tankad igen.  Det är en av mina absoluta favoritlåtar med Krunegård och precis som övriga låtar på Markusevangeliet så är den rätt fantastisk. Styrkan med de tempofyllda låtarna på albumet är de känns som en enda stark refräng. Man sitter inte och väntar på nån brygga eller refräng, istället är det urstarkt rakt igenom.  Och när man tror att det inte kan bli bättre kommer cresendot, som tex i Den som dör får se, med avslutningen "Om du är rädd sluta med det. Om du är bränd och rädd, lägg av med det." Hur bra som helst och låten får alltid mig på festhumör.

Nr 2 - Jag är en Vampyr: Kommentar överflödig egentligen. Kan vara världens bästa festlåt. Känslan när man är ute på klubb och de kör igång "Jag är en Vampyr" är oslagbar.

Nr 1 - Det är ett idogt jobb att driva ungdomen ut ur sin kropp, 2009 version
: En senare version av "Det är ett idogt jobb" som finns på nyutgåvan av Markusevangeliet. En helt fantastiskt låt som faktiskt överträffar originalet, enligt min mening. Det är rått, naket och desperat, och Markus sjunger varje ord som på liv och död. Om ni inte hört den så gör det nu.  Låten får alltid mig på rätt festhumör och är min vinnare på förfestlistan.

Bubblare: Ibland gör man rätt, ibland gör man fel, Lev som en gris dö som en hund, New York,

En annan gång ska jag berätta om vilka Laakso-favoriter jag har på förfesten. Men tills dess, vilka är era favorit-festlåtar med Markus solo? Och varför?

Ha en fin helg!
/J

Kommentarer
Skrivet av: Camilla Andersson

Helt klart Jag är en vampyr! blir alltid så sjukt taggad av den. Plus att alla typ kan den(även dom som inte är superfans av Markus), så blir så jäkla härligt när alla skriker sig hesa! mmh

2011-09-23 / 18:44:53
URL: http://camillalola.blogg.se/
Skrivet av: Jens

Haha, sant, det är härlig känsla:)

2011-09-25 / 15:34:54
URL: http://dagenskrune.blogg.se/
Skrivet av: MajaA

Lätt trelleborg-travemunde-världen och den som dör får se! får sån sjukt härlig känsla av alla krunegård låtar! <3

2011-09-25 / 17:06:59
Skrivet av: Jens

Trelleborg-travemunde-världen är skön! Ja, samma här:)

2011-09-26 / 21:33:00
URL: http://dagenskrune.blogg.se/
Skrivet av: Josephine

Det är ett idogt jobb att driva ungdomen ut ur sin kropp, allt gör mindre ont sen, men den bästa måste nog vara jag är en vampyr. Alla kvällar. Alla nätter.



Annars är ju hets rätt så bra också, antingen hatar man dem eller så älskar man dem.

2011-10-05 / 22:26:27
URL: http://hosjosephine.blogg.se/
Skrivet av: Jens

Ja, Jag är en Vampyr är helt magiskt. Älskar den från början till slut:)

Hehe, ja, Hets är lite ojämna men jag gillar det mesta. Särskilt "Du är också Dum".

2011-10-06 / 18:18:00
URL: http://dagenskrune.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback