On the run

För en dryg månad sedan började jag löpträna inför en tävling i maj. Loppet är bara över fem kilometer men för mig som inte tränat ordentligt sedan tidiga tonåren känns 5000 meter snarare som 50 000 meter på förhand. Vissa säger att jag har en löparkropp men inombords är jag ett vrak, efter att ha levt som huvudpersonen i Laaksos "Drinking" alldeles för många år. Jag hade inte tänkt skriva om "Drinking" men det är en underskattad låt som verkligen fångar den rastlöshet som många har i oss (se rader längst ner). Själv kan jag känna lite ro i kroppen när jag har någon kärlek, men ensam brinner det i kroppen så fort det närmar sig helg och elden kan bara släckas med alkohol och fest. Det handlar väl om disharmoni och längtan efter någon slags verklighetsflykt, och Drinking sitter verkligen fingret på den känslan.

Hur som helst, formkurvan är i alla fall på väg uppåt efter fem veckors träning löpträning. Och Krunegårds musik har faktiskt hjälpt mig att nå mina personliga kilometer-mål. Jag springer aldrig med musik i öronen men för någon vecka sedan, när benen kändes som cement och lungorna gav igen för varje Lucky Strike, då, då satte jag på den enda låt jag har i mobilen. Everybody Hurts. Och på något sätt, med hjälp av denna fantastiska låt, lyckades jag ta mig ända fram i "mål". Jag kände med hela låten, glömde bort min sargade kropp och såg den härliga videon framför mig istället för grådasket. Och sprang hela vägen in. En härlig känsla. Hade jag haft musik i öronen hela tiden hade det nog bara gett mig en liten skjuts framåt, men efter att ha bara hört mitt eget flåsande i en halvtimme gav Everybody Hurts mig en riktig överväxel. En växel som kan bli användbar i själva loppet om en månad...
Och det är väl med löpningen och Krunegårds musik som med allt annat. Jag lyssnar på Krunegård när jag är nere och behöver bli upplyft, när jag mår dåligt och bara vill må dåligt, när jag är glad och vill vara glad, när jag vill bli peppad eller när jag bara vill lyssna på jäkligt bra musik. Det fungerar alltid.

***
Markus är klar för Storsjöyran och spelar på festivalen i Östersund den 28 juli. Lite mer festivalsnack blir det i nästa inlägg.

***
När vi ändå kom in på Laakso, läsaren Simon tipsade om denna från 2005. 
http://www.youtube.com/watch?v=8lNNI992tyw&feature=related

***
Och jag började faktiskt springa innan videon till "Vintergatan & Korallreven" släpptes. Hade varit lite väl hardcore annars. Det är förresten kanske den låten man ska köra som pepp-låt på tävling. Helt fantastisk är den iaf, har sagt det förut och säger det gärna igen.

***
"...Sunday, monday, tuesday night
I keep myself from going out
thinking of the times when I was doing sports
feeling fine,
the more I think the less I know
what's the point in staying home
if I drink ten days in a row then maybe I'll miss my home.
I'm longing for some inner peace
I really wish that I at least could sit down for a little while
watch some telly
spend some time.

the sunlight hits the ground again,
I do my best to walk but then again
I crash, I fall
I lose it all."
Kommentarer
Skrivet av: Camilla Andersson

Gud vad jag håller med dig om det här med festandet. Typ som att man lever för helgerna. Så känns det i alla fall för mig just nu.

2012-04-24 / 10:03:51
URL: http://camillalola.blogg.se/
Skrivet av: H

Vågar vi hoppas på att Markus släpps som en av akterna till Popaganda imorgon? Vore tråkigt och trist om han inte blev bokad till festivalen. Tror faktiskt att han varit med i varje upplaga av den i någon form.

2012-04-24 / 21:24:54
URL: http://hhhets.blogspot.com/
Skrivet av: Jens

Vi får hålla tummarna för det H, Popaganda är så mysigt och hade varit klockrent om Krunegård blir klar imorgon. Och ja, det verkar helt klart som att Krunegård trivs på Popaganda :)

2012-04-24 / 22:17:23
Skrivet av: Camilla Andersson

Precis, gäller att ta vara på dom också. Ja, gud ja! hela sommaren kommer bli en fest! wooh

2012-04-25 / 11:09:20
URL: http://camillalola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback