Så där håller det på och kallas livet

Efter en blytung tisdag begav jag mig hemåt igår, hem till familjen i Skåne för att fira påsk och för att komma ifrån allt i Stockholm. Det behövs ibland och särskilt denna veckan. Tågresan neråt var ingen höjdare, det måste varit 28 grader varmt i vår boskapsvagn och när tåget stannade i Norrköping för att ta upp fler passagare ville jag bara ut. Solen sken över staden och utanför mitt fönster rullade spårvagnen. Jag kunde inte låta bli att tänka på "Hela livet var ett disco" och raderna "fastnar med hjulen i spårvagnsspåren, framför tvn slickar såren". Och hade jag gått av tåget så hade jag nog känt igen andra platser från Markus låtar om Peking, så som Röda Stan och Södra Promenaden.

"På Promenaden" är ännu en av Markus Norrköpingsskildringar. Det är en vacker låt som lämnar lyssnaren med en bra väldigt känsla när Mänsklig Värme tagit slut. Texten är en självupplevd uppväxthistoria utspelad i Norrköping, bland annat med rader om hon som senare skulle bli hans fru ( "Jag bytte alla låsen på dom 1200 skåpen/ Ett av dom var ditt o nu är du min") och där Markus mamma återigen får dela med sig av sina visdomar. Det gillar vi.

Och jag har alltid gillat att Markus ofta refererar till Norrköping och sin uppväxt. Markus sätter ofta fingret på känslor och annat man väldigt lätt kan relatera till och detsamma gäller hans texter om Norrköping, som ofta går att applicera till vilken vanlig stad i Sverige som helst. Everybody Hurts fångar den där instängda känslan som man själv hade innan man kom iväg och de flesta känner säkert någon som slutade som Benny. Och så vidare och så vidare. Det är få artister som är lika förknippade med sin hemstad som Markus och jag tycker att det är en styrka. Det är ofta ingen ljus bild av Norrköping han återger, men den är äkta och väldigt enkel att känna igen, vart man än bor.

Markus må ha bott i Sthlm länge nu men han har alltid behållit underdog-mentaliteten som man ofta har när man flyttar en mindre stad till en större (tänk Napalm på Östermalm). Jag gillar det och känner själv igen mig.
Själv har jag bott i Sthlm i tre-fyra år och älskar staden, men jag kommer aldrig bli en av dem.  Samtidigt som min hemstad aldrig kommer att kännas "hem" på riktigt igen.

***
På tal om underbara Sthlm så gör Markus en ny spelning i hufvudstaden på torsdag. Det blir en mindre, exklusiv konsert för inbjudna på O-baren och vill man få möjlighet att komma dit ringer man följande nr: 073-788 22 74. Jag ringde till numret idag och inför skivsläppet och även om man vet att ingen kommer svara så blir man ju ändå smått nervös i väntan på telefonsvaren. Fråga mig inte varför.

***
Markus spelar en ny, väldigt fin, låt på Burmans i Umeå: http://www.youtube.com/watch?v=c-KT0V6HBEk&feature=relmfu

***
Jag har inte nämnt "London" än, jag upptäckte låten dagen efter skivköpet på Spotify och det blev så klart en fin bonus. Helt beroende framkallande och med skönaste ljudbilden. Love it! Återkommer mer till den en annan dag.

***
Markus i intervju om Mänsklig Värme i Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article14623701.ab

***
Jag vet inte om det är klart men antagligen kommer Krunegård vara med i Nyhetsmorgon i påsk. Någon av dagarna, så håll utkik!

***
Hoppas ni får en fin påsk med feta påskägg. Vi hörs nästa vecka igen, då blir det en We Are Serenades-uppdatering och förhoppningsvis har vi även nya turnédatum för Markus.
/J


(source, tumblr:hejemmy)
Kommentarer
Skrivet av: Elinor

Comhem-bloggen har också biljetter till o-baren, så man kan testa där också om inte annat!

2012-04-05 / 15:47:59
Skrivet av: Jens

Tack för tipset Elinor! :)

2012-04-05 / 23:50:13
URL: http://dagenskrune.blogg.se/
Skrivet av: Simon

https://twitter.com/#!/JesperBrjesson/status/188190141695799296

2012-04-06 / 11:27:12
Skrivet av: Anonym

Tack Simon!

2012-04-06 / 21:54:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback