Askan är bästa jorden

För två år sedan flydde jag och min bror vintern, i hopp om någon bättre och varmare. Vi fick världens bästa stad, Rio de Janiero. Från minus tio grader till plus 35, från tristess till fest och upptäcker, från is till stränder. Det är en fantastisk plats. En oslagbar blandning av otroliga stränder, berg, naturparker, storstadspuls, samba och rumpor.
Någon gång ska jag tillbaka. Vakna upp och bota bakfyllan på Ipanema Beach, istället för som nu vakna upp i ett iskallt Stockholm utan något särskilt hopp för framtiden. Askan är den bästa Jorden kunde ha handlat om mig, precis så många andra av Markus låtar.
Men alla kan känna igen sig i kontrasterna i versen och i den hoppfulla refrängen. Om att våga ta steget och gå vidare, börja om. Det är en väldigt fin låt och Markus är som bäst när han kommer med visdomslåtar som denna, i samma anda som "Ibland gör man rätt..." och "Den som dör får se". Bara bäst.

När Grammisgalan var som mest krystat och jobbigt, kom Markus in och gjorde den plågsamma väntan väl värd. Det var ett otroligt vackert framträdande och så välkommet. Det kan hyllningskören på Twitter intyga om inte annat. Framträdandet http://www.youtube.com/watch?v=CmuZEA454e0

***
Preliminär låtlista på Mänsklig Värme:
1. Korallreven & Vintergatan
2. Everybody Hurts
3. Askan är den bästa Jorden
4. Hemma börjar nästa dag
5. Sthlm Skyline
6. Minusgrader rensar luften
7. Vår sista dans
8. Love of My Life
9. Café de Flore
10. På Promenaden

***
Men jag ska egentligen inte klaga på mina uppvaknanden i Sthlm, inte när man har en mysig tjej bredvid sig som gör ens liv och tillvaro lite bättre.

***
Intervju med Markus:

***
We Are Serenades är klara för den stora film- och musikfestivalen i Austin, SXSW. Läs mer här:

***
Annars väntar man mest på datum för sommarturnén nu. Tydligen ska We Are Serenades köra en USA-turné i maj, sedan borde sommaren ligga öppen för konserter på hemmaplan. Jag hoppas på Siesta, Peace And Love och Hultsfred. Kommer bli fint.

***
Markus och Maggios bidrag till Lena PH:s nya platta hittar ni här:
Lena Philipsson – Världen snurrar

***
Mänsklig Värme har bytt omslag och följer nedan. Vilket omslag gillar ni bäst? Jag är svag för båda.
***
Nu tar jag helg. To do list: Nothing. Vi hörs!
/J
Kommentarer
Skrivet av: Alina

nehej! själv tycker jag att förra "varma" omslaget passar bäst.

2012-02-17 / 21:12:06
Skrivet av: Alina

och visst var låten oerhört vacker. absolut bäst på Grammisgalan - håller med dig om det.

2012-02-17 / 21:22:19
Skrivet av: Alina

oops, här är jag igen.



kanske inte så speciellt men iaf:

http://gaffa.se/nyhet/57853

2012-02-22 / 18:20:27
Skrivet av: Simon

Askan snart på spotify enligt Stranded Rekords

2012-02-23 / 18:56:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback