Nu kör vi!

Bara timmar kvar till konserten och pepp-termometern tickar uppåt hela tiden. Tydligen köar folk redan utanför Cirkus och vilken kväll vi har framför oss. Det var väldigt längesen jag mådde så här bra på en söndag. Söndagsångesten är utbytt mot glädje och förväntan och snart är det dags för finaste Laakso/HETS/Krunegård. Nu kör vi!
 
Jag utlovade HETS-pepp men snart får jag sällskap och ska börja förfesten, så lite kort nedan bara. Tre låtar jag gärna vill höra från HETS ikväll:
- Gud va Bra: Min absoluta favoritlåt från HETS, bara älskar den underfundiga refrängen som jag känner igen mig mycket i. 
- Napalm på Östermalm: Öset är underbart och texten likaså, om den där underdog-känslan man bär på när man kommer från landsorten till storstan. 
- Älskad är inget jag vill bli: Älskar intensiteten i låten och Markus engagemang.
 
Signaturen H bidrog med en mycket läsvärd Laakso-önskelista till ikväll och jag blev om möjligt ännu mer taggad när jag läste den: 
Del 1: Jag har själv försökt få ihop en tänkbar lista till Laaksos "förbandsspelning" på söndag. Det är så oerhört svårt att välja bort låtar, men om man ska göra en slags blandning mellan publikfriare och personliga favoriter så hade min lista sett ut så här: 

1. High drama - en stark öppnare som ska få alla decibel-mätare i Cirkus att sprängas av allsång, det ska som du säger vara en rivig start. 

2. Lack of blood - det finns ett klipp uppe på youtube när dom spelar denna live i Malmö, titta på det så kommer ni förstå varför jag gärna vill höra den live på söndag. Markus längre instrumentala delar i låtar som "5:e försöket", "Samma nätter väntar alla" och "Lack of blood" är verkligen en fantastisk uppvisning i musikentusiasm. 

3. My gods - för att det finns få andra låtar som jag tycker om att sjunga med till lika mycket som denna. Falsett-biten mot slutet är så grymt bra. 

4. In my blood - en Markus i falsett är en härlig Markus. Så fint som han gör det i denna fantastiska låt gör att man hoppas få höra det live. Bara det inte blir som på Debaser 2005. 

5. Stay tuned to my love - den distinkta tonen av ångest i Markus röst han levererar som om det vore hans sista kraftansträngning i livet under det avslutande "it's never gonna end" är oerhört starkt. Denna live kan bli hur bra som helst. 

6. Worst case scenario - återigen som du sa så är detta en av 2000-talet absolut bästa låtar, mer behöver man inte säga. Eller jo, att få se Markus leva sig in i låten till den grad att han börjar epilepsiskaka av glädje skulle vara mäktigt att uppleva live.
 
7. Västerbron - Tänk er Markus underbara mellansnack som han brukar köra för att introducera vissa låtar där man kan ana vad det är för låt som kommer och Markus skulle säga något i stil med att "det finns ju en bro som ligger väldigt nära här som jag hatade att gå på en gång i tiden", tanken på att hela Cirkus får taket att lyfta i ett glädjeskrik när alla typ samtidigt inser vilken låt som kommer ger mig lite gåshud redan nu. 

8. Someone somewhere - fullständigt älskar hur låten trappar upp steg för steg för att mot slutet slutligen explodera i ett enda stort musikinferno 

9. Norrköping - att samtliga i lokalen (förhoppningsvis) kan varje ton och textrad i den här låten är skäl nog för att den bör vara med på setlisten, unisont extas! 

10. The death of us - Jag har just nu svårt att se en annan låt som skulle passa bättre som avslutning än just denna. Om vi tänker oss att varje "we" och "you" i texten handlar om Laakso och "if I had the chance to start all over again, I would do this again and again and again with you" så kommer det bli svårt att hålla tillbaka tårarna. 

Bubblare: 
This Spring, Fight the fight, Right back at you, Never satisfied, Clear, Once again late at night och det vore mäktigt med en ny låt.
 
***
Följ PSL:s liverapportering ikväll om ni inte kan vara på plats: http://blogg.svt.se/psl/2012/11/09/extra-extra-psl-livebloggar-fran-markus-krunegards-konsert/
(Och visst låter det lovande: "P.S För er som inte lyckats få biljett och inte kan ta del av stämningen på plats väntar en överraskning nästa vecka…"
 
***
Klipp med http://blogg.svt.se/psl/2012/11/09/musik-med-markus-krunegard-3/
 
***
Markus fortsätter att riva ner fina recensioner på sin turné och gårdagens spelning på Trädgården i Göteborg var tydligen inget annat än en succé på alla sätt: http://www.gp.se/kulturnoje/1.1125504-allt-later-sa-otroligt-bra
 
***
Så, ursäkta om inlägget blev rörigt. Jag är lite för hypad och stressad för att blogga just nu. Nu blir det fest med Laakso, Krunegård och Hets, vilken kväll det kan bli alltså (och jag som ska på arbetsintervju imornbitti haha...). Vi hörs allihopa!
/J
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback