Krunegård-quiz

Efter ett och ett halvt år med Dagenskrune är det dags för bloggens första (och sista) frågesport. Det kan ju vara ett lagom nöje en gråmulen söndag som denna. Jag har alltid gillat frågesporter, min akilleshäl är djur och natur-frågor medan jag är rätt vass på sport, nöje och historia. Och Krunegård-frågor är inte helt fel heller. Nedan tänkte jag köra en På Spåret-variant där jag söker en låt istället för en stad. Första ledtråden på tio poäng och sedan blir det lättare och lättare. Det kan vara en låt från vilken Krunegård-konstellation som helst, så fundera noga vid varje ledtråd. 
 
Så, vilken låt söker jag (svaret längst ner i inlägget)?
 
10 poäng: Place to be.
9 p: Låttitelns andra ord kan föra tankarna till en sagovärld.
8: Tidig, avskalad Laakso-låt.
7: Endast 1.33 lång.
6: Elfte låten på "I Miss you, I'm Pregnant".
5: En brittisk kultartist, död 1974, spelar en central roll i låten (och titeln)
4: "and I do believe that I, I do believe that I can"
3: my good friend Patrik told me how to play
2: just like our idol, we both love...
1: ...ja, vem? Svaret är låtens titel. 
 
Och så nästa: 
10 poäng: Vid första framträdandet av denna låt ramlade det ner rosor från taket. 
9 p: Två politiker (tolkar jag det som) åt höger nämns i texten.
8: 4.48
7: "Tänker på otrohet o allt som är fult"
6: En smärtsam låt om saknad och mörka nätter, bland annat.
5: En tv4-programledare får sig en känga i slutet på låten.
4: "Ungdomliga ångesten, jag är för gammal för att ha den"
3: Från Prinsen av Peking, på albumspåret efter New York.
2: "Svetten täcker sängen allt jag vill är o vakna med dig tätt intill"
1: Motsatsen till dag efter dag.
-----------------------------------------------

Okej, det var kanske inte så jätteroligt så jag tror vi stannar här. Och jag antar att ni vid det här laget redan listat ut vilka låtar jag sökte. Svaret på första frågan var "Nick Drake" med Laakso. Tiopoängsledtråden är en låt av Nick Drake och resten säger nog sig självt. Någon som tog den på tio poäng?
 
Andra svaret var "Natt efter Natt" med Krunegård. När Krunegård spelade Natt efter Natt på Södra Teatern vid albumreleasen av Prinsen av Peking singlade det ner röda rosor (eller knoppar) och det var så fint. Politikerna jag syftade på var Fredrik och Filippa Reinfeldt ("Fredrik o Filippa, hon o han, alla har nånting att dölja"). TV4-programledaren är givetvis Malou von Siverts.

Hoppas det inte var alltför svårt. Om det är någon läsare som vill bidra med något liknande så skriv gärna i kommentatorsfältet.  Ha det fint så hörs vi imorgon!
/J
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback