Välförtjänta nomineringar och priser

Minns ni förra årets upplaga av Grammisgalan? Det var en ganska gapig och jobbig tillställning, ända fram tills Markus Krunegård satte sig vid pianot och stråkarna gick igång till "Askan är den bästa Jorden". Det var första gången Markus spelade låten live och istället för allt det tillgjorda på galan så fick vi något ärligt, naket och underbart bra. Rakt på, rakt in i hjärtat och Markus sjöng hur bra som helst. Det var något helt annat än allt annat på Grammisgalan och framträdandet var definitivt ett av mina bästa tvminnen från 2012. Synd bara att klippet inte längre finns på youtube.
Om en dryg månad är det dags för Grammisgalan igen och denna gång finns Markus med bland de nominerade. Markus är nominerad till Årets Album för Mänsklig Värme och som Årets Producent tillsammans med Lars Skoglund. Om det kommer räcka hela vägen för Markus är svårt att säga, men att bara vara nominerad till en Grammis är stort i sig. Det är Sveriges viktigaste och mest ansedda musikpris. Krunegård har varit nominerad förut och borde vunnit en redan Grammis 2008 för Markusevangeliet, men kanske är det dags nu. Den 20 februari vet vi svaret. 
 
***
För tidningen GAFFA är Markus Krunegård redan en vinnare. Han blev i dagarna utsedd till 2012:s bästa soloartist av tidningens läsare. Nästa vecka kommer Gaffa ut med ett nytt nummer och då lär vi hitta en intervju med Markus om priset och året som varit. 
 
***
Önsketänk till nästa nyår: "Nu ska 2013 summeras och bland årets bästa plattor hittar vi xx med xx, xxx med xxx och Laaksos comebackskiva xxx". 
 
***'
Dagenskrune sjunger ju på sista versen men som tur finns det andra Krunegård-fans som är redo att föra stafettpinnen vidare. Dagenskrune-läsaren, tillika mycket hängivna Krunegård-fanet Mattias har startat upp http://markusevangeliet.blogg.se/ tillsammans med sin vän Annie. Läsvärt och bra skrivet om allt som händer kring Krunegård, in o läs vetja! 
 
Samma duo finns även med i senaste P3 Star där de bland annat besöker Västerbron (börjar vid ca min 39): http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/135718?programid=2907
 
***
Jag har ibland funderat på att tatuera mig men kommit fram till att jag nog aldrig komma göra det (man sätter ju inga klistermärken på en ferrari, hö hö). Men om jag hade gjort det hade det nog blivit en textrad från Krunegårds verk. Om ni hade tatuerat in något Krunegård-relaterat, vad hade ni valt för text/motiv såfall? 
Hanna, som tidigare drev krunegårdfanblogg, körde på Fight the Fight (snyggt!):
 
***
Ikväll ska jag inte festa. Känns bra. Vi hörs imorgon igen, pigga och fräscha.
/J
Kommentarer
Skrivet av: Alina

Jag funderar faktiskt på att tatuera in nån textrad (på svenska) och kanske kombinera den med nån fin liten bild. Men det är ju inte så lätt att bestämma sig för nånting: man ska "gå på känsla" och välja den enda mening som passar bäst. Än så länge är det bara min dröm.

2013-01-04 / 17:24:49
Skrivet av: Jens

Ja, det tycker jag du ska göra! :) Tror också att man ska gå på känsla, inte gå på mode eller vad andra tycker/säger. Själv hade jag haft väldigt svårt att välja textrad, finns ju så många bra.

2013-01-05 / 14:24:07
URL: http://dagenskrune.blogg.se
Skrivet av: Mirjam

"Niklas Karlsson got a new nose"

2013-01-09 / 18:16:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback